– Nordmenn er modige

You are here

Mens våre skandinaviske naboer er tilbakeholdne og forsiktige grunnet økonomisk uro, er nordmenn modige og handler til boligen som aldri før, mener trendekspert.

– Det er spesielt å være på et marked hvor det stadig vekk er vekst, og hvor det er en positiv forbruksutvikling, i motsetning til i Danmark hvor bolig og interiørmarkedet går veldig mye nedover. Denne positive forbrukstrenden merker man både her på messen, men også ute i gatene, sier trendanalytiker og direktør Jakob Søndergaard fra Pej Gruppen – Skandinavias ledende trendspottere.

Gave- og interiørmessen 2013 er i gang, og den er proppet full av utstillere. 474 stykker, for å være nøyaktig, hvorav det er 78 nykommere, og det var flere i kø. Messen var nemlig utsolgt.

– Temaet for messen er «yes», og det er uten tvil positive takter i markedet er oppe i nord. Det at messen er totalt utsolgt og det var flere på venteliste viser jo det. Norge er det eneste landet i Skandinavia med vekst i bolig-, gave- og interiørmarkedet. Her er det også en samling av markedet på én messe her i Lillestrøm, i motsetning til i Danmark, som har fire forskjellige messer til samme tid, forteller trendeksperten.

Han mener at det er viktig at bransjen holder sammen, deler kunnskap, henter inspirasjon fra hverandre og gleder seg over den positive utviklingen sammen.

– Som dansk er det helt fantastisk å komme opp hit og oppleve denne entusiasmen i markedet, sier Søndergaard.

NORDMENN I SPISSEN.

– Jeg opplever også at det norske markedet har sporet seg inn mot de nye trendene mye mer enn sine skandinaviske naboer.

– Er vi modigere?

– Ja, det synes jeg dere har blitt, i alle fall. Endelig begynner dere å legge shabby chic-stilen bak dere, og tør å bevege dere inn på fargebruk og noen av de nye tingene inn i hus og hjem.

Søndergaard peker på at den norske bolig- og  interiørtrenden er i en positiv utvikling generelt, og at vi derfor stikker oss ut sammenlignet med – ja, resten av verden!

– De norske forbrukerne er rett og slett mer villige til å handle, og til å ta til seg de nye trendene, noe som gjør at dere nå er i forkant trendmessig, mener trendanalytikeren.

JA TIL FARGER!

Så hva er trendene for 2013? I all hovedsak: Kast ut den sarte romantikken, alt som kan forbindes med å tilhøre shabby chic-stilen og sett farge på livet!

– Hvis du kun skal gjøre noen små endringer i boligen din, så er det helt opplagt farger du skal innføre. Det kan du gjøre uten å endre på de helt store tingene. Du kan male en vegg eller du kan plukke ut nye produkter som gir farge i interiøret. Det er den helt enkle måten å gjøre det på. La oss få fargene inn i de norske boligene igjen!

Han mener at dette er perfekt for alle de hvite og grå shabby chice hjemmene her i Norge, da hvit er en av hovedfargene i de kommende sesongene – som et blankt lerret du skal klasje på med ulike sterke farger etter hvert.

– Du trenger ikke å male så mye av selve boligen. Det holder med en vegg, eller hva med en to meter bred vertikal stripe langs en av veggene i stuen?

Også det å male mønstre på veggen eller å ta inn tapet på deler av veggflatene er også et hett tips fra Pej Gruppens direktør.

– To, tre baner med tapet på en hvit vegg gjør en enorm forskjell uten at det er altfor arbeidskrevende eller dyrt oppussingsprosjekt. Man trenger ikke kaste ut alt man har selv om man vil fornye litt hjemme.

FARGERIKT: Ifølge ekspertene byr 2013 på flere farger enn vi har sett de siste årene, her er et lite utvalg.

VEDVARENDE TREND.

Og du trenger ikke være redd for å bringe farger inn i hjemmet, det er nemlig en trend som ifølge Pej Gruppen vil holde seg ut hele 2014. Og sats på kvalitet.

– Gode materialer, god design og kvalitetsprodukter holder seg over tid, i motsetning til å hente inn billige produkter plast i interiøret.

Og det er uten tvil mer farger på messen i år, og shabby chic-stilen, som har holdt seg utrolig sterkt her til lands over lang tid, begynner å forsvinne også fra standene rundt på messen.

– Noen vil nok alltid ha denne stilen, og jeg tror at det alltid vil være et marked for denne stilen i Norge, smiler Søndergaard.

– Og årets absolutte nei-nei? Hva skal man kaste ut først?

– Shabby chic, «pose-mose-stil» og romantikken skal ut. Hvis man liker den romantiske stilen, ta heller in litt av 1960-talls romantikken, med litt farger, mønstre og artige former. Det er et mer moderne og tidsriktig uttrykk, sier eksperten.

ÅRETS FIRE TRENDER.

Farger inn i hus og hjem er hovedbudskapet fra de danske trendekspertene. Og som vanlig deler Pej Gruppen inn sesongen vår/sommer 2013 inn i fire ulike trendtemaer:

Art utopia

En dramatisk og underfull trend med en snert av historiens vingesus, og en klar hyllest til renessansen. Materialer som porselen, marmor, kalk, kritt og ben er fremtredende. Kombinasjonen av et feminint design og maskuline farger gjør stilen moderne og nyskapende. Fargene vi vil se er kremet karamell og brent oransje. Kontraster mellom det gamle og det nye lager et lekent spill med et bløtt og avrundet formspråk.

Land art

Hva kan vi bruke naturen til, og hvordan kan vi bruke dens materialer på en best mulig måte i hjemmet? Det ekte og det autentiske er dette denne stilen handler om. Den er naturalistisk, vill, upretensiøs og casual. Det hele skal ha en organisk tvist, og ufullkommenhet etterstrebes. Det vil si at du godt kan «glemme» å male deler av slagbenken på kjøkkenet. Fargeskalaen minner om en spirende sommerhage, med mye grønt og ellers friske blomsterfarger.

Flow

En trend som oppfordrer oss til å glemme tid og sted, og å være oppslukt av nuet. Vi vil se mange transparente og halvtransparente materialer, som glass, porselen, noen metaller, nanotekstiler og glassfiber. Her handler det om det sarte og sensuelle i duse farger som møter tekniske løsninger med kjærlighet. Et godt eksempel på dette er glassflaskene med lys (se bildet over). Trenden omfatter mange sterke farger som er som bleknet av solens skarpe stråler. Neonrosa, gyllen oransje.

Charter chic

Drømmen om å flykte tilbake til 60-tallet, da charterturismen startet. En hyllest til den tapte begeistring og optimisme fra den gang. Optimistisk retroferie er en annen måte å si det på. Trenden viser en kjærlighet til mønstre og farger, og vi kommer til å se mye syntetisk, plastikk, mørke tresorter blandet med et enkelt formspråk og masse mønster. En kontrastfylt fargeskala, hvor varm rød og oransje suppleres av Middelhavets turkise og blågrønne toner. Her får du en følelse av livet på stranden i Nice eller Marbella ra den gangen charterturismen ble født. Ifølge Pej Gruppen vil ikke denne trenden bli veldig stor, men en nisjetrend, hvor vi vil se små elementer i andre innredningsfilosofier.

Stats read: 
144
Stats like: 
0
↓ Artikkelen fortsetter under