Jungelmamma med suksess

You are here

Da danseren Belinda Braza fikk barn, sluttet hun å være nervøs på audition. Først da tok karrieren skikkelig av. Nå koreograferer hun suksessforestillingen Jungelboka for femte gang.

– Når jeg ser alle danserne ute på gulvet blir jeg så uendelig stolt. Det føles nesten som å føde barn, altså. Jeg blir utrolig stolt og rørt!

Mama B, kaller de henne, de andre danserne. Som 30-åring er Belinda Braza som en veteran å regne i hip-hop-miljøet, selv om hun fortsatt ser ut som en tenåring med saggebukse, caps og sine 158 centimeter over sneakersålen. 

– Det er ikke så mange i dansemiljøet som har barn, så det kallenavnet kom litt naturlig, smiler Belinda.

For drøyt åtte år siden var hun omgitt av skrekkslagne kolleger da hun lot nyheten falle. 
– Er du gravid? spurte de fortvilet. 

– Stakkars deg. Du som ikke har begynt karrieren din skikkelig – og så er den over allerede!

Belinda Braza var 21 år gammel og nyutdannet danser fra Bårdarakademiet. Hun hadde fått en rolle i Fame på Chat Noir – en sjanse de fleste bare kan drømme om å få rett fra skolen. Og så, tre måneder inn i forestillingen, oppdaget hun de to blå strekene på graviditetstesten.

– Det var ikke planlagt, men jeg var likevel helt sikker på at jeg ville beholde barnet. Jeg har alltid vært sånn at hvis noen sier jeg ikke får til noe – da skal jeg i hvert fall klare det!

UNG MAMMA: – Jeg var 21 da jeg ble gravid. Det blir sett på som veldig ungt i dag, og det passet jo egentlig ikke. Men når passer det egentlig å få barn? Spør Belinda Braza retorisk.

FØDSEL GA NY SELVTILLIT.  Sammenliknet med de fleste andre proffe dansere, begynte hun sent. Men 15-åringen gjorde seg raskt bemerket på danseskolen. Etter bare noen måneder ble hun spurt om å undervise andre elever, og etter seks år sto hun på scenen i hovedstaden. Og var gravid. Ikke verdens beste timing, altså.

– Men når passer det egentlig å få barn? spør Belinda.

Hun gjorde skam på alle spådommer. Hun fortsatte å spille i Fame til hun var åtte måneder på vei. Kroppen fungerte som bare det, hun trengte bare nye og større kostymer med jevne mellomrom. Seks uker etter fødselen begynte hun å trene igjen, og da Benjamin var ett år gammel begynte hun å gå på audition.

– Det året fikk jeg alle jobbene jeg søkte. Før hadde jeg alltid vært veldig redd for å gå på audition. Det å vise seg frem i så sterk konkurranse er ganske skremmende. Men nå var det plutselig ikke skummelt lenger. Jeg hadde vært gjennom det aller største og mest skremmende i livet – det å skulle ta vare på et barn. Å bli mamma ga meg en helt annen selvtillit og styrke.

– Så i stedet for at karrieren tok slutt da jeg fikk Benjamin, tok den av for alvor.

Å HOPPE ETTER WIRKOLA …  Da hun fikk i oppdrag å lage koreografi til Det Norske teaters moderne versjon av Jungelboka for tre år siden, fikk Belinda Braza boltre seg i et univers hun hørte hjemme i. Scenen var en urban jungel, ulvene hip hop-ere og apene vestkantsnobber. Musikken nyskrevet og langt fra gladjazzen vi kjenner fra Disney-versjonen. Og kampene mellom ulvene og apene så blodige og rå at teatret satte niårsgrense på forestillingen.

Jungelboka ble en kjempesuksess med Adil i hovedrollen som Mowgli i 2008, og når forestillingen har ny­premiere nå i oktober, med Kash King Gashamura i hovedrollen, er det femte gang den settes opp med Belinda Braza som koreograf.

– Det er mye snakk om å hoppe etter Wirkola. Men det er minst like skummelt å hoppe etter seg selv. Jeg kjenner litt på det nå, sier Belinda når vi treffer henne noen uker før premieren.

SCENEVANT: Sønnen Benjamin (8) er ofte med mamma på jobb. – Teatermiljøet er sunt og spennende, og ikke noe dårlig sted å ha med barn, mener Belinda Braza.

TEATERET ER EN STOR LEKEPLASS.  Siden barnehagens åpningstider er dårlig tilpasset arbeidstidene i showbiz, ble lille Benjamin tidlig vant til å være med mamma på jobb. Særlig etter at hun og faren skilte lag da Benjamin var to.

– Det har gått veldig greit å ha ham med på jobb, helt fra han var liten. Han er både rolig og sosial. Når jeg er opptatt, klarer han alltid å finne noen å snakke med, forteller Belinda.

– Både danseskolen og teateret er jo som en stor lekeplass, og når han får være med blir det ikke sånn at jobben stjeler meg fra ham. I stedet får han bli en del av det jeg driver med. Han får prøve kostymer og se hvordan teateret fungerer.

Benjamin kjører sparkesykkel i korridorene på Det Norske Teater, spiser bolle på gulvet under mammas sminkestol og føler seg tydelig hjemme.

Belinda Braza prøver å ikke la seg skremme av den tidlige pensjonsalderen for dansere. De fleste gir seg når de fyller 40. Som koreograf regner hun med å kunne holde på litt lenger.

– Men det er klart jeg av og til bekymrer meg over at inntektene som frilanser er så usikre. Når man har forsørgeransvar er det slitsomt å ikke vite hva man kommer til å tjene seks måneder frem i tid. Men jeg trøster meg med at jeg vet at Benjamin er lykkelig når jeg er lykkelig. Livet er for kort til å bruke det på en jobb jeg ikke har det gøy med.

BELINDA BRAZA (30)
  • JOBBER SOM: Koreograf, produsent, instruktør og danser. 
  • MAMMA TIL: Benjamin (8).
  • SIVILSTATUS: I et forhold.
  • BOR: På Torshov i Oslo.
  • AKTUELL MED: Jungelboka som har ny-premiere på Det Norske Teater 6. oktober. Har koreografi, spiller ulv og Ninja-master.

Stats read: 
1 196
Stats like: 
0
↓ Artikkelen fortsetter under