Ta kontroll over stresset

You are here

Holder hverdagspresset på å ta knekken på familien? Så stopp tiden, da vel! Vi kan alle trenge å senke tempoet litt.

Se for deg hverdagens utfordringer: Treåringen hyler og nekter å ta på seg cherrox. Femåringen vil ikke legge fra seg ds-en. Du finner ikke husnøklene, og det er et kvarter siden dere egentlig skulle vært ute av døren. Panikken slår ned i magen: Du rekker aldri i verden den bussen. Du kommer ikke til å nå det viktige møtet med sjefen. Det er krise! Og hvor er de pokkers nøklene?

Frys det bildet. Se nøyere på det: Treåringen som ligger på gulvet og hyler. Femåringen som tviholder på spillet sitt. Deg selv med desperat blikk og svetteperler over leppa. Dette er et helt typisk hverdagsøyeblikk for norske småbarnsfamilier. Det er kos og kaos om hverandre, men innimellom tar kaoset totalt overhånd. Hverdagsstresset gjør småbarnsforeldre utbrente og usosiale, mener forskere. Men det er ikke så bekmørkt som det kan høres ut som. Nå mener noen å ha funnet svaret på hvordan vi kan ta tilbake kontrollen: Mindfulness.

STRESS KAN VÆRE BRA.

– Stress kan være bra. Det er en naturlig del av livet og hjelper oss å reagere kjapt når vi trenger det, sier psykolog Ole Christer Finset Lund.

– Det er det langvarige stresset vi skal passe oss for. Mange småbarnsforeldre og barn går rundt med kronisk forhøyet stressnivå. Det bør tas på alvor, sier Finset Lund.

Han har skrevet boken «Senk stresset i familielivet – mindfulness i foreldrerollen» og mener mindfulness kan være redskapet mange trenger for å skape et mer harmonisk familieliv. Grunntanken er enkel: Ved å være til stede og vise barnet oppmerksomhet, og ved å ha fokus på det du holder på med, får du mindre stress i hverdagen.

– Mindfulness handler mye om å bli oppmerksom på negative, stressfylte tanker og flytte fokuset rolig over på det som skjer her og nå. Å stoppe litt opp, rett og slett. Vi mennesker har en tendens til å gruble altfor mye over fremtiden og straffe oss selv for feil i fortiden. Det tapper oss for krefter og kan skape et kronisk høyt stressnivå. Mindfulness gjør oss flinkere til å akseptere oss selv som vi er, og til å være mer til stede i nået.

FLYTTET PÅ GÅRD.

Så, hvordan lever en familie der pappa er mindfulnessekspert? Er det ingen trassanfall, svette overlepper og panikk? Vi ble med Ole Christian Finset Lund hjem. For et halvt år siden flyttet han og familien, kona Kristine og sønnene Johannes (5) og Arne Tobias (2), fra Hamar til en bondegård i Stange. 

– Oj! sier mamma Kristine når hun ser sønnen Johannes stige ut av bilen – i en utedress som er dekket av søle.

– Ja, ja, skitne barn er lykkelige barn. Er det ikke det det heter? sier hun lattermildt.

Begge sønnene loses inn på vaskerommet der yttertøyet skrelles av og henges opp. Etter håndvask går hele familien inn på kjøkkenet. Nå skal det lages pizza. Alle får hver sin del som de skal fylle med sitt favorittfyll. Ved hjelp av ketchup markeres territorium – Johannes-land, Arne-Tobias-land og voksen-land. Men er dette en representativ familie? Ikke ett stresshormon er i bevegelse på dette kjøkkenet, enda barna har vært i barnehagen hele dagen og de voksne har vært på jobb.

– Det er ikke alltid sånn som dette, sier Ole Christer.

UNNGÅR STRESS: Å hente to barn etter en lang dag i barnehagen kan være en typisk stressituasjon. Familien Finset Lund går aldri i butikken med slitne unger. De lager heller ukesmenyer og handler stort.


STRESS FØRTE TIL PANIKKANGST.

For akkurat som mange andre småbarnsfamilier har også denne kjent på presset. Særlig i overgangen fra ungt par til småbarnsforeldre. I løpet av ett år giftet Ole Christer og Kristine seg, de avsluttet studiene og begynte i nye jobber, kjøpte hus, flyttet og ble foreldre. Forskning viser at også positive hendelser i livet kan medføre stress.

Ole Christer opplevde at han ikke lenger kunne jobbe så mye overtid han trengte for å gjøre en god jobb – han ville jo hjem til sønnen sin. Han kjente på følelsen av å ha konstant knapt med tid og dårlig samvittighet. Han ble engstelig, og av og til økte engstelsen til panikkangst.

Løsningen ble mindfulness. Ole Christer leste bøker om temaet, deltok på kurs og trente regelmessig på praktiske mindfulness-øvelser. Sånn klarte han å senke stressnivået, panikkangsten avtok, han sov bedre.

– Denne prosessen har bidratt til å gjøre familielivet roligere og lykkeligere. Når det skjer mye rundt meg blir jeg fremdeles stresset, men forskjellen er at nå bruker jeg mindfulness når det skjer.

– Hva gjør du?

– Jeg puster og kjenner igjen tankene jeg får når jeg stresser. Og så møter jeg stressresponsen med en vennlig holdning. For eksempel: Det er ikke så rart at du stresser nå. De fleste hadde gjort det. Omtrent som jeg ville sagt til en venn.

– Hjelper det?

– Ja, da får ikke lenger de stressende tankene strømme fritt. Sånn kommer jeg meg ut av den negative tankemønsteret.

ALLE ER MED: Middagen blir morsommere å lage når alle kan delta. Ole Christer Finset Lund og sønnene Johannes (5) og Arne Tobias (2) pleier å lage pizza til søndagsmiddag. Hvert familiemedlem får fylle sin del med godsaker.

PRIORITERINGER.
– Men, hvilken er egentlig min del?

Johannes har lekt med biler og lest bok. Nå er pizzaen ferdig, men det råder full forvirring rundt hvilken del som opprinnelig var Johannes-land. Pappa har glemt å lage tydelige ketsjupgrenser oppå osten også. Aner vi et blaff av stress? Etter en liten rekonstruksjon kjenner hvert familiemedlem igjen sin del av pizzaen, og den gode stemningen er tilbake.

– Hvilke konkrete grep har dere gjort for å senke stresset ned på et levelig nivå?

– Jeg jobber 90 prosent, og det er gull verdt. Den halve timen jeg kan gå tidligere hver dag betyr enormt mye, sier Kristine.

– Vi har også valgt at Johannes kun går på én fritidsaktivitet i uken. Det synes vi holder nå, sier Ole Christer.

– Også er vi veldig bevisste på at vi først og fremst er mamma og pappa, sier Kristine.

– Den som rydder kjøkkenet om kvelden, dekker også på til frokosten neste morgen og smører matpakker, sier Ole Christer.

– Også har vi voksne to faste kvelder hver i uken til trening. Kveldene mot slutten av uken vil vi være sammen, sier Kristine.

– I tillegg setter jeg av litt tid hver kveld til å gjøre mindfulness-øvelser for meg selv, sier Ole Christer.

Sånn får familien Finset Lund uken til å gå opp.

RO PÅ LANDET: Familien Finset Lund flyttet til en gård i Stange i sommer. Det har gitt familien mer ro og rom. Å mate dyra er stas for ungene.

STYRKETRENING.
– Men er mindfulness lett å lære? Er det en enkel metode for å bli en mer harmonisk småbarnsmamma?

– Nei, sier Ole Christer Finset Lund.

– Mindfulness er som styrketrening. Du begynner som pingle og etter å ha trent den samme øvelsen 1000 ganger merker du at du er blitt sterkere. Da har du greid å snu tankemønsteret ditt. Men du må ha tålmodighet.

– Hvor begynner man?

– Sett av 10–15 minutter hver kveld til å gjøre en fast øvelse. Finn den på Google eller i en bok. Øv på å holde fokus på pustens bevegelser i kroppen, og når oppmerksomheten flytter seg, skal du ikke bli irritert på deg selv, men geleide den vennlig tilbake til pusten. Mindfulness handler mye om å øve på å være god mot seg selv, og den grunntanken kommer til å hjelpe deg i hverdagens mest stressende situasjoner.

Symptomer på kronisk forhøyet stress

Mange går med forhøyet stressnivå over lang tid uten å vite om det. Her er symptomene:

  •  Søvnvansker, utmattelse og nedsatt energinivå
  • Konsentrasjons- og hukommelsesvansker
  • Overfølsomhet, kortere lunte
  • Engstelse, nedstemthet, beslutningsvegring
  • Økt rastløshet og utålmodighet
Stats read: 
308
Stats like: 
1
↓ Artikkelen fortsetter under